Waarom vragenlijsten invullen?


Let op: Onderstaande tekst geldt niet meer. Momenteel is de situatie landelijk onoverzichtelijk. Vragenlijsten worden tot nader order alleen op indicatie gebruikt.

Bij het eerste contact wordt u gevraagd een vragenlijst in te vullen over hoe u zich voelde in de afgelopen week. Tegenwoordig gaat dat via een computer. Daarna wordt u elke 3 maanden gevraagd om dat opnieuw te doen. Het idee hiervan is dat je kunt zien of iemands klachten afnemen. Met ingang van 2017 is dit wettelijk verplicht. Verzekeraars eisen al langer dat dit gebeurt en vragen de geanonimiseerde gegevens op. Hun idee is dat zij zo kunnen zien welke behandelaar iemand snel en effectief van zijn klachten afhelpt.

Op zich niet verkeerd, maar wetenschappers zijn niet erg overtuigd van de wetenschappelijke waarde van dergelijke gegevens. Praten over de vragenlijst is natuurlijk wat anders dan werken aan de problemen waar u mee zit en last van hebt. Het punt is dat bij veel mensen de klachten het ergst zijn als ze verwezen worden en dat die vaak al vrij snel wat afzakken als zij het gevoel hebben dat er nu iets aan hun situatie kan gaan veranderen. Maar de oorzaak van de klachten is dan nog niet opgeheven. Als iemand verdrietig is en huilt kan h/zij daar vrij snel mee stoppen maar daarmee is het verdriet nog niet weg.

Maar, zoals gezegd, het is wettelijk verplicht. Daarnaast vroeg ik in het verleden om mij na afloop van de behandeling vier rapportcijfers te geven. Zie daarvoor de vraag: Hoe wordt dokter Wilmink beoordeeld? Tegenwoordig gaat ook dit met een (alweer wettelijk verplichte) vragenlijst.